Mijn High School jaar in Argentinië.

Maand 7; Mi viaje al Fin del Mundo.

HOLANDAAA!

Het lijkt wel gister dat ik enthousiast maar toch ook wel zenuwachtig typte; ''Vandaag is dan eindelijk de dag van het vertrek! Na al die dagen aftellen, al die dagen wachten en nog meer wachten en nog veel meer langer wachten, is het vandaag dan toch eindelijk zo ver.'' Toch is dat inmiddels al weer een dikke zeven maanden geleden. Zeven maanden weg van thuis, zeven maanden weg uit Nederland, zeven maanden mijn lieve vrienden en familie missen. En weetje wat? Het bevalt me super. Nederland wacht nog wel even 4 maanden op mij..

Ik ben weer heel huids terug van de reis naar het zuiden, niet betrokken geraakt bij het trein ongeluk in Buenos Aires, (wat die ochtend gebeurde toen wij terug kwamen) dus ik kan jullie nu alles gaan vertellen, over de gletsjes, bergen, eeuwige sneeuw en natuurlijk over mijn nieuwe lievelings dier; de pinguin!

Op dinsdag 14 februari vertrok ik samen met een andere uitwisselings student Tobias vanuit Casilda naar Rosario. Daar moesten we om 5 uur zijn voor de laatste informatie voor de reis. Al met al kwamen we '' lekker argentijns '' rond een uur of half 6 aan bij de bijeenkomst. Daar waren ze niet allemaal even blij mee, maar goed, een beetje verargentijnst zijn we al. Dat duurde ongeveer een half uurtje, en heel veel nut had het niet. Wel dat er een paar mensen werden wakker geschut die niet in de gaten hadden dat we die nacht dus al vertrokken. Zo ging noorse Sigrid nog snel thuis haar koffer inpakken. Om 12 uur zouden we vertrekken, in de tussentijd zijn we naar Kiki geweest, hebben we een klein zwembad feestje gehouden en lekker gekookt :-D. Om half 12 gingen we naar de ACA in Rosario, dat is een verzamel plaats. Vanaf hier gingen we met een combi, dat is zoon klein busje waar je niet fatsoenlijk in kunt zitten, laat staan slapen, maar ontzettend goed in kunt ergeren. Je kent het wel. Een slapende arm omdat ie klem zit, en weinig been ruimte. Heerlijk genieten dus. Na ongeveer 4 uur waren we in Buenos Aires. Na het inchecken begon de reis dan echt, rond 7 uur ging het vliegtuig naar El Calafate. Na ongeveer een uur of twee vliegen gingen we landen, zo slaperig dat ik was zei ik tegen Ine; Ehhh dit is dus El Calafate.. Nee het bleek dat we een tussen landing hadden gemaakt, en snel vlogen we weer verder naar El Calafate. Terwijl we nog vlogen schrok Ine slaperig wakker. Schoenen aan, mp4 opruimen; terwijl ze zei; wat slecht, we zijn al geland en ze hebben me niet wakker gemaakt en ook niet mijn stoel recht gezet; Echt typisch Argentijns, slechte organisatie. Ik keek naar buiten en zag nog steeds de wolken voorbij vliegen. Ine had schijnbaar gedroomd dat we aan het landen waren. Haha. Toen we dan echt geland waren werden we opgehaald door een busje dat ons naar het hotel bracht. Een heel mooi hotel. Ik sliep op de kamer met; Jenske, Kiki en Ine. Verder hebben we deze dag niet meer veel gedaan, naar het centrum geweest, alle souvernier winkeltjes afgestruint en natuurlijk weer veel te veel gekocht. We hadden geluk, deze week was in El Calafate een feest gebeuren, wat precies weet ik niet. Maar daar door waren er elke avond concerten. Daar zijn we deze avond dus ook heen geweest, het was van Alexander Lerner als ik het goed heb. Klinkt duits niet? De volgende dag weer vroeg op. Vandaag zijn we naar de gletsjers geweest :-D! WAUWIE! We zijn twee keer met een boot weggeweest om de gletsjes te bekijken, een keer op donderdag en een keer om vrijdag. Wist je dat ik nu met de agenda naast me zit, om alles even na te kijken wat we welke dag hebben gedaan. Oooh mijn geheugen lijkt wel een zeef, maar dat komt omdat we in zoon week ook zo veel doen, dat ik telkens vergeet wat welke dag was. In de ochtend zijn we eerst naar de gletsjes, genaamd; puerto moreno, geweest, dat was echt super gaaf. Zoo groot, niet te beschrijven, dat moet je hebben gezien. Ik heb veel foto's dus dan kun je ongeveer een indruk krijgen hoe het was. Daar baal ik wel van, van mijn foto toestel, krijg het er toch nooit op zoals ik wil. In de middag zijn we naar een bar geweest. En niet zo maar een bar. Een ijs bar! Alles maar dan ook alles was van ijs, tot op de glazen toe. Dat was echt leuk. Iedereen kreeg zoon leuk eskimo pak aan, en dan mocht je 20 minuten naar binnen. Het was er ongeveer -10 graden. In de avond zijn we nog even naar het centrum geweest, maar toen had ik maar besloten dat het tijd werd om te slapen, want ja, als ik niet genoeg slaap begint de hoofdpijn op te spelen. Heerlijk.. NOT. Op vrijdag zijn we met een busje gaan rijden. We hebben ook een stukje van routa 40 gereden, ik weet niet of ik hier al over heb vertelt. Maar route veertig op zijn nederlands loopt van noord naar zuid Argentinië. Een echte favoriet bij elke wereldreziger. Weer veel mooie uitzichten gezien. Toen zijn we uitgestapt en naar een watervalletje gewandeld. Mooi, maar niets vergeleken met wat we al hebben gezien in Missiones, de watervallen van Iguazu. In de middag hebben we nog een boottocht gemaakt en zijn we heel dicht bij de gletsjers geweest. Ook dreven er blokken ijs in het water. Jenske en Lotte hadden ook even de boot mogen besturen, waar niet elke tourist even blij mee was. ''Betalen we veel voor zoon boottrip, en nu zit er zoon klein meisje achter het stuur, onverantwoordelijk!'' Haha maar Jenske en Lotte hadden het wel mooi gedaan :-).

Savonds zijn we met een paar meiden naar het centrum geweest. Het plan was om gewoon op een terasje te zitten, maar dat zag er toch wel een beetje koud uit. Toen kwam er iemand op het geniale plan om naar het casino te gaan. Dat was echt lachen! We waren reuze fanatiek met onze inzet van 2 pesos. (dat is ongeveer 35 euro cent?). Het was echt super grappig. Uiteindelijk had ik 13 pesos ingezet en wel 30 gewonnen. Mijn avond kon niet meers stuk! Zaterdag was het plan dat we uit konden slapen, we zouden in de middag namelijk naar Ushuaia vliegen. Het ontbijt sloot om 10 uur dus zijn we om half 10 opgestaan, hebben we wat gegeten, en toen gingen we weer slapen. Even was het flink balen toen we om half 11 werden gebeld dat onze check uit om 10 uur was, of we zo snel mogelijk onze kamer wilde verlaten. Daar had onze cordinator niet aan gedacht, jammer dus, dat lekker slapen ging ook al niet meer door. Snel alle spullen bij elkaar gezocht, gedoucht en toen zijn we maar in de loby gaan zitten. Even later gingen we nog naar het centrum om nog wat laatste souverniertjes uit El Calafate te kopen en om half 4 werden we opgehaald om naar het vliegveld te gaan.

Naar Ushuaia was het nog ongeveer een uur vliegen. Dit keer sliepen we in een hotel, geen hostel. Ik sliep weer op de kamer met Jenske, Ine en Kiki. Helaas hadden ze niet helemaal goed uitgerekent en kwam er een bed te kort. Gelukkig kwamen ze na een uur met een 4 de bed aan. Iedereen was erg moe, en het was al weer rond 7 uur. We hebben met alle Nederlanders en onze lieve belg Ine, Sjakie en de Chocolade fabriek gekeken. Savonds zijn we wezen eten in een Irisch Pub, die hier overigens in Argentinie allemaal Dublin heten. Toen was het al weer laat en zijn we gaan slapen. Op zondag zijn we naar het nationale park van Tierra del fuego geweest, oftewel Vuurland. Het was lekker koud, en het begon ook nog te regenen. Smiddags zijn we naar een museum geweest. Het was een oude gevangenis. Vroeger werden de mensen die erge misdaden hadden gepleegt naar Ushuaia naar de gevangenis gestuurd, oftwel de gevangenis aan het eind van de wereld. Veel van de gids kon ik niet verstaan, het was een super grote groep, het microfoontje kon niet zo hard, en natuurlijk worden er bij zoon rondleiding ook veel moeilijke woorden gebruikt die ik niet ken. Als ik me dan goed concentreer kan ik het wel volgen, maar dat is wel moeilijk. Savonds ben ik nog met een paar meiden naar een barretje gegaan, erg gezellig maar het was er erg druk en heet! Maandag, zijn we eerst een stuk gaan wandelen, langs het strand op. Toen begon het te sneeuw-regenen, en werd het wel erg koud. We werden opgehaald door een busje en zijn terug naar het hotel gegaan om lekker op te warmen. In de middag zijn we een berg gaan bewandelen/beklimmen. Helemaal boven aan de berg had je ook een gletsjer, maar een heel andere gletsjer dan we hadden gezien in El Calafate. Het was namelijk zoon ijs plak op een berg. En de andere gletsjers zijn veel anders, zie foto;s hopelijk kun je het dan zien. (de fotos zal ik er zo snel mogelijk op zetten, momenteel heb ik wel al heel veel fotos op mijn facebook acount staan, wel 300!) Op de berg begon het ook te sneeuwen, heerlijk! Dat had ik toch wel gemist. Boven aan de berg was een cafeetje waar we even wat hebben gedronken en toen zijn we weer snel naar beneden gegaan waar het busje weer stond te wachten. Savonds hebben we gegeten bij; Tante Sara. Jaa zo hete het echt. Op zijn Nederlands; Tante Sara. We hadden het nagevraag en jaa echt, de oficiele eigenaar was Nederlands. In Ushuaia ging altijd het verhaal dat het Italiaans was; hoe ze daar bij komen?? Ik had een broodje gerookte zalm, het deed me denken aan de Bakker Bart. Hmm..

Dinsdag; alweer de laatste dag van de grote reis. Voor mij werd dit de dag van de Pinguins. De dag waar ik me de hele reis al op had verheugt. We zouden een boottocht maken en dan zouden we langs eilanden varen waar je zeewolven (is dat zo in het nederlands?) een soort speciale vogel en pinguins kon zien. We stonden vroeg op en iedereen was er helemaal klaar voor. De boot was van binnen zoals een bus. Jenske en Ik gingen al snel naar buiten. Het waaide echt super hard. Toen kwamen er eilandjes in de buurt. PINGUINSS! JAA JEN, DAN ZIJN DE PINGUINSSS! De andere touristen waren niet zo blij met dit geschreeuw want we zouden ze misschien wel wegjagen. Eeen heeel eiland voor zeewolven/honden en pinguins. Nou dat dachten ik en Jenske teminste. heel veel fotos gemaakt. Toch vonden we het wat rare pinguins, ten eerste ze hadden een scheve nek, ze wagelde helemaal niet, en toen ze ook nog begonnen te vliegen vond ik het wel heel erg tegenvallen. Zijn dit nou pinguins? Jaa ze moesten het toch wel echt zijn, want wij zouden pinguins te zien krijgen. Tot dat Kiki naar buiten kan, meiden, we gaan geen pinguins zien, we zitten op de verkeerde boot, dit is alleen de boot waarop je zeewolven en die speciale volgens gaat zien. En net zeiden ze nog binnen dat die vogels erg op pinguins lijken maar je ze niet moet verwarren want het zijn geen pinguins. HUH? WAT? waren dat geen pinguins dan? Maar gaan we dan geen pinguins zien? Nee de man van de tickets heeft het verkeerde ticket aan ons verkocht. Bibi, onze coridinatora was helemaal van slag. Iedereen had zich op de pinguins verheugt. Bibi was vooral ook heel boos op de organisatie. Jenske en ik waren vooral nog een beetje verbaast, geen pinguins? Maar wat hebben we net dan gezien? Haha dat waren dus die net pinguins. Iedereen was wel een beetje teleur gesteld. Toch dachten Jenske en ik, nou dan laten we het er maar niet bij zitten en gaan we net doen of dat pinguins zijn, en gingen we nog meer fotos van die lelijke neppe pinguins kijken. Toen we na 5 uur van de boot afkwamen was het al snel duidelijk, die pinguins gaan we niet meer zien. De volgende boot die langs de eilanden van de pinguins zou gaan, zou om 3 uur gaan en om 9 uur terug komen en om half 8 zouden ze ons bij het hotel komen ophalen. Dat ging dus niet lukken. Maar Bibi liet het er niet bij zitten, en na een uur kwam ze ons opzoeken met de mededeling, willen jullie pinguins zien? Dan gaan we nu, maar het zou wel 400 pesos kosten! Een hele duit, en veel van ons konden dat eigenlijk er niet nog bij hebben. Na wat overleg zijn we toch met zijn alle gegaan. Met een busje over een hobelige en slingerende route, zoon lekker misselijk makende. Toen gingen we met een klein bootje naar een eiland. WAUWIEEEWOOOWIE! Een heel eiland vol met pinguins. Mijn geluk kon niet op. Prachtig, super!!!!! Iedereen was super blij, toch nog pinguins gezien. Echt een top einde van de reis. Na een halfuurtje gingen we weer snel terug en werden we bij het hotel opgehaald. Op het vliegveld nog langer gewacht dan de bedoeling was en toen vlogen we weer 3 uur naar Buenos Aires. Nog 4 uur met de bus naar Rosario en toen nog een uur met de bus naar Casilda. Uiteindelijk was ik rond half 9 sochtends weer thuis. Helemaal kapot, maar dol gelukkig. IK HEB PINGUINS GEZIEN! Smiddags heb ik toch nog even wat uurtjes geslapen. Nu nog ongeveer ander halve week vakantie en dan begint school weer. Hmm spannend. Heb wel weer zin om naar school te gaan maar toch, alles is weer nieuw dus spannend.

Nu ga ik er echt mee stoppen, wat een lang verhaal. De fotos komen later, maar kun je niet wachten, neem dan een kijkje op mijn facebook.

Liefs, groetjes, en tot snel!

Ank.

Tineke

PINGUINS!!!! oelallalalala!
super haha, wow je hebt ook echt weer superveel gedaan! superhip! ben weer jaloers. sommige foto's van de pinguins heb ik al gezien, maar ik ga ze nog ff opnieuw bekijken! veel plezier nog he:D

nona

Wat een lang maar leuk en enthousiast verhaal! leuk om te lezen! Je foto's heb ik gezien eeerg moooi!
veeel plezier nog!! xxx

Inge

waauuuw Anke! ik ben echt jaloers! ik wil ook, supervet! veel plezier daar en geniet ervan snoes!
xxxxxx

Anneline

waauuw anke, wat een geweldig verhaal! Als ik je verhalen zo lees hebben jullie echt elk moment van de dag iets te doen, vermoeiend zeg. maar wel supertof dat je toch nog pinguins hebt gezien!
Geniet nog eventjes van je vakantie! xxx

Hannie

hoi Anke, geweldig meisje wat een belevenissen.we genieten met je mee.Als het straks maar niet te saai wordt in Nederland. Doei liefs mams

Benigna

Pinguins! Eindelijk, maar nog net op het nippertje dus!
Veel succes volgende week op je nieuwe school.

ronnie

hoe smaken pinguins?

Sigi

Ank...
Wat heb je toch weer veel meegemaakt, en is het leuk om je verhalen te lezen!!! Zo enthousiast!!!
Dat zal wel weer beetje afkicken zijn als je na school moet, en al helemaal hier in Nederland..
Ik zit ook weer op school... en mis het in Oostenrijk toch wel...
xxx

Anke

@ iedereen; aplaus voor jullie dat jullie dit elle lange verhaal hebben gelezen.

@ ronnie; PINGUINS GA JE NIET ETEN, DAT IS ZIELIG! ik denk dat ze taai zijn, ze bewegen ook niet zo soepel.

Willem en Carien

Hoi Anke
Wat heerlijk om te lezen dat het zo goed met je gaat!
En Anke bij de pinquins...nou, wij houden het toch maar bij de varkens!
Maar om met Rocio je slaapkamer/varkensstal uit te mesten, vinden wij wel een belediging hoor.(grapje)
Vanavond gaan wij samen met jullie pap en mam,
Joost en Tanja lekker uit eten.
Verder gaat het ook met ons heel goed.
Een heel fijne tijd nog daar,
en lieve groetjes van Willem en Carien