Mijn High School jaar in Argentinië.

Vamos 5to, vamos!

Heee Holanda!

Hoe ga ik mijn verhaal toch beginnen? Ben al een paar keer opnieuw begonnen met typen, die opening die doet het em toch altijd. Zo heb ik het op school geleerd; met de opening van je verhaal moet je de lezer binnen hebben. Een spannende, grappige, intresante of nieuwschierig makende opening. Nou laat ik dat eens gaan proberen.

'' Barilocheee, barilochheee vamos a barilochee! Rond de klok van half 5 liepen we met zijn allen al zingend vanuit het vakantie huis van Franco -een jongen uit de 5 de klas, werkelijk geen idee wie het is- met zijn alle naar het centrum. BAM BAM, ratellll, pieeep. Alle geluiden door elkaar drongen door de straten. Lichten sprongen aan, en de ouderen strompelde al naar hun voordeuren, wat was er toch in hemels naam aan de hand? Ja hoor, de eerste schooldag van het laatste jaar middelbare school was begonnen..''

5 to, - spreek je uit als; kiento- is het laatste jaar van de middelbare school. Het zou bij ons het 6 de jaar zijn, want ze gaan hier een jaar langer door met de basischool, dus een jaar later naar de middelbare school. Nu ben ík net de gelukkige dat ik dit ook mag gaan meemaken. 5to, het jaar van de feesten, het jaar van het organiseren van feesten, geld bij elkaar schrapen voor de graduacion - dat kun je vergelijken met wat je in de amerikaanse films ziet, een prom-, natuurlijk niet te vergeten; DE REIS met 5to naar Bariloche - het jongeren vakantie oord van Argentinië- en dan eindelijk; waar iedereen het hele jaar naar uit kijkt; De graduacion.

Ik zal beginnen bij het begin. Donderdag was mijn eerste schooldag. Flo -officieel natuurlijk Florencia, want zo heten ze hier allemaal- is een meisje uit mijn klas en had ik al 2 keer in DE discotheek van de stad; NOX gezien. Ze had me toegevoegt op facebook, want zo als ik ook al eerder een keer heb verteld; zonder facebook ben je nergens. Ze vertelde dat donderdag dat was de 8 ste van maart, de eerste schooldag zou zijn. Zoals ik al had gehoord, word dit altijd groots gevierd, laatste jaar, eerste dag... ja ze maken overal een feestje van. Ze vroeg of ik meewilde gaan op woensdag avond naar het vakantie huis van een van de jongens, en daar kwamen we dan met alle 5 de klassen - het zijn er 3 - bij elkaar. Nou tuurlijk wilde ik dat wel, moest het natuurlijk nog wel even aan mijn papa en mama vragen. Die woensdag had ik eerst geschiedenis cursus in Rosario, vertel hier later nog over. Om half 1 snachts kwam ze me ophalen met nog een meisje van mijn klas en haar ouders in de auto. Toen ik aan kwam was iedereen super entausiast en iedereen kwam met mijn praten, het werd steeds drukker en er werd gedanst. Iedereen had allemaal van die gekke dingen op het hoofd, je weet wel, van die haarbanden. Ik kreeg er ook een, met een grote strik. Heel leuk! De hele avond werd ik al overdonderd door alle nieuwe mensen, Flo vertelde me alles. Deze zit bij ons in de klas, deze zit in de natuur klas, en deze in de maatschappij klas. Nouuu, heel wat mensen om te onthouden. Ik zit trouwens in 5to CAD, dat is de creative klas. Rond een uur of half 5 ging het licht aan, en de muziek uit; we gingen! Iedereen kreeg wat om te rammelen, en er was zoon grote drum, BAM BAM, vandaar dat geluid dus. We liepen richting de stad. Iedereen was super blij en er werden allemaal liedjes gezongen over het laatste jaar, vooral over de reis naar bariloche. Maar ook over de andere scholen in de stad natuurlijk, want daar zit dan wel competitie tussen. Toen we naar school liepen kwam Natuurlijkkk! de politie er aan. We moesten stoppen met het lawaai maken. Ik had al gehoord dat elk jaar de politie er bij kwam, dus niets aan de hand. We liepen verder en gingen door met zingen en alles. We kwamen bij de 4 pleinen, zoals ik al een keer heb gezegt zijn er midden in de stad 4 grote pleinen, daar hadden ze nog bommen afgestoken, waar de politie NATuurlijk, ook weer op af kwam. Ze moesten alles inleveren, maar volgens mij was er helemaal niets meer, want ze hadden net alles afgestoken. We moesten weg van het plein, dus we gingen naar school. Bij school gingen we op de straat schilderen. Het was iets van; Eerste dag, laatste jaar. Maar daar hebben ze hier een speciaal woord voor, wat ik even niet meer weet. Toen kwam de man om te filmen, dat is allemaal voor de graduacion. Weer werd er veel gezongen, dat zijn allemaal speciale liedjes van het laatste jaar, ook hadden ze nog kleuren bommen, dus alle kleuren vlogen door de lucht naast de papier snippers. Echt, dat was eerlijk waar; PRACHTIG. Die mensen zitten daar helemaal vol passie in. Een gegeven moment keek iedereen me aan en werd er gezongen; HOLANDAAA, HOLAANDAAA, HOLANDAAA. Haha, dat was wel leuk. Maar toen was het al weer half 8 in de ochtend, en hoe groot het feest ook was, we moesten toch de klassen in. Niet iedereen zat er even helder bij. En een nachtje doorhalen is ook nog steeds niet mijn grootste talent. In de pauze gingen we met zen alle op het podium van de school weer een feestje vieren, muziek, pruiken, toeters. Gelukkig mochten we om half 11 naar huis in plaats van om half 1. Toen ben ik naar de winkel gegaan en alles aan mijn mama verteld, het was echt leuk. Ben daarna gelijk mijn bed ingedoken, toen kwam Camilo me wakker maken voor het eten, heb gegeten en weer geslapen. Om 4 uur had ik de wekker gezet omdat er een meisje langs kwam die nog een oud school shirt had, wat ik wel mocht hebben, dus ben ik opgestaan. Wat een nacht, wat een dag, wat een feest. Maar echt super om ook deze traditie te hebben meegemaakt.

Nou ik zal jullie even wat feitjes vertellen. Ik zit dus in de CAD klas, dat is de creative richting, de D staat voor design, de rest weet ik niet. We hebben 4 uur in de week design, heel leuk! Dingen ontwerpen, vooral veel tekenen denk ik. Voor de rest zijn er nog de klassen; naturales, dat is de scheikundige klas zeg maar, en de klas humunidades, dat is de maatschappelijke klas. Verder heet de school trouwens; Normal 202. Volgens mij heb je in alle steden een school die heet; Normal. Het is gewoon een publieke school. En publieke scholen zijn gratis, dus toegankelijk voor iedereen. Ik zit in een klas met, met mij er bij 21 leerlingen. 6 meisjes en de rest zijn jongens. Tot nu toe vind ik het echt heel leuk, veel leuker dan op mijn andere school. Er word stukken minder geschreeuwt, mensen letten beter op, doen hun best en hebben meer respect. Ik weet niet waarom dit is, maar misschien is dat het verschil tussen de publieke scholen en de prive scholen. Vooral mijn prive school was errrggg duur, dus de kinderen kwamen allemaal uit families met genoeg geld. Ik vond dat ze zich af en toe verwent gedroegen, misschien dachten ze dat alles wel vanzelf komt of zo. Niet dat iedereen zo was, maar dit is het verschil wat ik nu merk. Verder begint de school om half 8 en eindigt om half 1. HEEEERLIJK vroeg. Om half 8 word de vlag opgehesen met het lied van de vlag op de achtergrond. Dit word gedaan door de kinderen van de basischool, die in het zelfde gebouw naar school gaan. Dit gaat stukken sneller dan op mijn vorige school. De vlag word snel gehesen, en dan is het afgelopen. Om mijn andere school moesten we wel 5 minuten naar die vlag staren, en wachten dat het lied was afgelopen. Als je de school binnen komt heb je een heel groot plein dat overdekt is, aan de zeikanten zijn de lokalen, ook heb je een tweede verdieping. Ik zal van de week mijn foto toestel meenemen om het jullie te laten zien. School is nu ook stukken intresanter voor mij, omdat ik nu WEL de lessen kan volgen, wel mee kan doen, en ook gewoon huiswerk heb. Wat ik helemaal niet erg vind, eindelijk mijn hersens weer eens aan het werk zetten. Nou school is dus helemaal goed begonnen, en ik vind het leuk. Wel is het vroege opstaan wel even een dingetje, dat ben ik helemaal niet meer gewent. Ik sliep lekker altijd tot 10/ 11 uur.

Nou zoals ik al zei ga ik naar een geschiedenis cursus in Rosario. Het is op woensdag en vrijdag van half 6 tot 7. Rosario is een uur met de bus dus het is een heel gereis elke keer 2 uur, en als de bussen lekker op zen argentijns rijden elke dag wel 3 uur. Maar het is heel leuk. Het is een cursus over de geschiedenis van Argentinie, speciaal voor niet-argentijnen. We zijn met een paar uitwisselings studenten, een paar uit Venusuela, dat net hier is komen wonen, een vrouw uit Colombia en een jongen uit Mexico. Het is 10 weken lang, ik ben nu 2 weken al geweest. Het is af en toe wel erg lastig om te volgen, want natuurlijk is alles in het spaans, en geschiedenis is voor mij ook niet het makkelijkste wat er is.

Verder wil ik beginnen met tennis. Ik ben al naar de club geweest, en ze zouden me bellen, maar ik heb nog steeds niets gehoord, dus ik ga van de week eens terug. Ook moeten we 2 keer in de week, na school nog naar Kinkela, dat is een soort creatieve school, hier heel dicht bij mijn huis. We gaan daar werken aan een filmpje, het is een vak. Nu ik ook op een publieke school zit heb ik ook vaker vrij, want staken is ook een van de favoriete bezig heden van de leraren hier.

Nou het is nu al kwart over 12 snachts, het is zaterdag, maar we gaan niet uit. Mijn gastzus is wat ziekig, en ik heb hoofd/ rug en nek pijn. Die nek en rug pijn komt denk ik van de airco en ventilator, en die hoofdpijn van het slaap te kort dat ik heb opgelopen op de eerste schooldag eehm nacht.

Ook nog een leuk nieuwtje; Ik ben wel 2 kilo afgevallen, VAMOS ANKEE!

Nu ga ik afsluiten, tv kijken, en slapie doen.

Heeel veeel liefs vanuit Casilda.

Anky, Ankoe, An, Any, Angel, Ankel, Ankele

oftewel gewoon; Anke.

Reacties

Reacties

Anneline

Anke je schoolleventje klinkt erg interessant en heel goed haha! Lekker korte daagjes!
xxx

roel Janssen

Oooh ank, wat heb je weer veel meegemaakt!

Hhaha de vlag gehesen en hele liederen. Dat zou je hier in holanda echt niet zien hea!

Die strikken waren trouwens kei grappig, zag al de foto's op facebook.

xx

ronnie

-2 nog 8 te gaan veul tennissen!!!! es broma!!

Benigna

Eindelijk weer naar school! Haha... Wat een verhaal, en wat een bende daar ;) Leuke foto's!!!

Golfbaan Bleijenbeek(

Hey Anke
Wat een heerlijke verhalen toch altijd weer,we blijven je nog altijd volgen.
Hier op de golfbaan gaat alles goed,het seizoen is weer begonnen,dus we gaan knallen met die ballen(de golfballen bedoel ik natuurlijk)!!!!!????? Heel veel liefs van ons allemaal,en toedeledokie xxx 10

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active